استراتژی بازاریابی محتواییتولید محتوامحتوا

چگونه محتوای داغ وایرال تولید کنیم؟

محتوای وایرال چه اهمیتی دارد؟

تولید محتوای وایرال از مهم‌ترین دغدغه‌ها و آرزوهای هر تولید کنندۀ محتوایی است. علاوه بر آن همۀ ما دوست داریم «دیده» شویم. در سراسر شبکه در مورد ما صحبت شود و کانون توجه باشیم.

در دنیای محتوا اما تولید محتوای وایرال یک هنر است که تعداد هنرمندانش هم آن‌چنان زیاد نیست.

در پاره‌ای از اوقات محتوایی که وایرال می‌شود به دلیل «شخص» و «نام» پست کننده است و نه ارزش خود محتوا. به هر حال در دنیای محتوا بحث Connection (چنان چه قبلا هم بر آن تأکید کردیم) بسیار مهم است.

در شبکه‌های اجتماعی محتوای وایرال ویژگی‌های خاصی دارد که بیشتر از اکوسیستم دیجیتال تبعیت می‌کنند. بحث‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی ایرانی وایرال می‌شوند حداقل به یکی از موضوعات زیر اختصاص یافته‌اند:

۱ – حوادث و وقایع «تابو» که دانستشان باعث تحریک کنجکاوی افراد می‌شود.

۲- حواشی زندگی سلبریتی‌های اینستاگرامی و سلبریتی‌های هنری

۳- کمپین‌هایی که از سوی سلبریتی‌ها برگزار می‌شوند.

۴- وقایع زمان‌دار نظیر جام‌جهانی، سانچی، پلاسکو و …

۵- وقایعی از حواشی زندگی سیاستمداران یا تصمیمات آن‌ها در مورد «تابوهایی که وایرال شده‌اند.»

۶- نشخوار موضوعات، اظهارنظرها و سخنان سلبریتی‌ها و ماکرواینفلوئنسرهای واقعی که از طریق رسانه‌های گروهی منتشر می‌شوند.

۷- نقل‌قول‌ها، جملات کوتاه و انگیزشی یا زندگی‌نامۀ سلبریتی‌های ثروتمند کاری، هنری، سیاسی و …

۸- محتوای ویدئویی زمان‌دار که توسط سلبریتی‌های محتوای ویدئویی نظیر سوری‌لند و دیرین‌دیرین تولید می‌شود.

 

وایرال شدن در شبکه‌های اجتماعی تا حد زیادی شبیه وایرال شدن در مجلات زرد است. عمدۀ بحث‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی پیش می‌روند با مسئله‌ای به نام «نبودن مخاطب برتر» دست به گریبان هستند.

مخاطب وایرال، ضمن این‌که نرخ درگیری با محتوا را کاهش می‌دهد به سرعت محتوای شما را به نفع محتوایی که در مورد حاشیۀ جدیدی وایرال شده‌است ترک می‌کند.

 

محتوای ویرال در وبلاگ‌ها چگونه تولید می‌شود؟

به دلیل بروز چنین مسائلی در شبکه‌های اجتماعی بیشتر تلاش ما برای تولید محتوای داغ وایرال در «وبلاگ» و «مخاطبان برتر» پیش خواهد رفت.

پیش از شروع بحث لطفا به این تصویر دقت کنید.

در این تصویر من سه حالت مختلف از انواع محتوای وبلاگ را برایتان به تصویر کشیده‌ام. (منبع تصویر کتاب Content Code از Mark Schaefer است.)

انواع نگاه به محتوا از منظر محتوای وایرال

 

در هر وبلاگی می‌توان سه نوع برخورد و دیدگاه مختلف در مورد محتوا داشت:

 

الف) محتوای روزمره که صرفا قرار است در مورد سؤال یا مشکلی از مخاطب بحث کند. محتوای خبری، محتوای زمان‌دار و محتوایی که به سرعت تاریخ انقضایش فرا می‌رسد از این نوع محتواست. (محتوای Hygiene یا بهداشتی)

 

در این نوع محتوا «سئو» مهم‌ترین ابزار برای دیده‌شدن است و مهم‌است که در زمان مشخصی کمپین‌های کلیکی، تبلیغاتی و تبلیغات دیجیتال برای دیده‌شدن آن فعال شوند. این محتوا عمر محدودی دارد، اما هم‌چنان با محتوای زرد، تبلیغاتی و شبکه‌زده متفاوت است.

 

ب) محتوای سبز که به صورت روزمره یا در بازه‌های زمانی مختلف (بستگی به استراتژی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوایی) روی سایت شما آپلود می‌شود.

 

این نوع محتوا بدون محدودیت زمانی است و قرار است عنصر داستان‌سرائی در آن پر رنگ‌تر باشد. دیده‌شدن این نوع محتوا می‌‎تواند به صورت دوره‌ای با لینک‌دهی در شبکه‌های اجتماعی و سئو انجام گیرد.

اهمیت سئو در این نوع محتوا بالاست، اما به اندازۀ نوع الف حیاتی و قطعی نیست. (محتوای هاب)

 

پ) محتوای وایرال

 

این نوع محتوا اصلی‌ترین، دقیق‌ترین و بهترین محتوایی است که یک سایت قادر به تولید آن است. این نوع محتوا هیچ‌یک از خصوصیات محتواهای وایرال شبکه‌اجتماعی را ندارد و در عین حال وایرال می‌شود.

این نوع محتوا چند ویژگی خاص دارد. (برخی از این ویژگی‌ها از Content Code و برخی دیگر از تجربیات شخصی من در تولید این نوع محتوا به دست آمده‌اند.

محتوای وایرال وبلاگی

  • با مخاطب برتر بهترین ارتباط را برقرار می‌کند و باعث می‌شود مخاطب آن را حتی بدون درخواست نویسنده در محل‌های مختلف بازنشر کند یا به آن رفرنس دهد.

 

 

  • موضوع، درون‌مایه و متن اصلی محتوا کاملا اختصاصی می‌شود. به هر حال کپی‌کردن و استفاده از محتوای دیگران در یک متن ۱۰ هزار کلمه‌ای تقریبا غیرممکن است. (آن پست بلند برآیند نگاه درونی من به مسئله‌ی توسعه بوده‌است.)

 

  • در این نوع محتوا «سئو» کم‌ترین اهمیت را دارد. در عین حال که محتوا سئو نمی‌شود، با درگیر کردن مخاطب، به گوگل این‌ پیغام را می‌دهد که ارزش‌مندی بالایی دارد و اتفاقا بدون نیاز به تنظیم مواردی نظیر «خوانایی» یا «سئو» این محتوا دیده می‌شود. در آن محتوا من هنوز آن‌قدر از سئو نمی‌دانستم که بخواهم دقیقا با پارامترهای سئو تنظیمش کنم.

 

  • برقراری ارتباط این نوع محتوا با مخاطب دائمی است. (پس از نگارش آن مطلب من صدها ایمیل و پیام در محل‌های مختلف دریافت کردم؛ علاوه بر این که زیر خود آن پست هم بحث‌ها ونکات جالبی از سوی بازدیدکنندگان و خوانندگان مطرح شد و مجبور به پاک کردن تعداد زیادی Pingback شدم.)

 

  • آن نوشته هنوز در هیچ شبکۀ اجتماعی از سوی من ارائه نشده‌است و هم‌چنان پربازدیدترین مطلب من است. این یعنی من دو اصل دیده شدن محتوا : سئو و ترویج محتوا را اصلا جدی نگرفته‌ام و هم‌چنان محتوای من وایرال و خوانده شده‌است.

 

دقت کنید که بی‌اهمیتی به ترویج و توزیع محتوا و هم‌چنین سئو صرفا در محتوای Hero ممکن است مؤثر باشد و شاید اگر این نوع محتوا به اشتراک گذاشته شود، نتایج درخشان‌تری هم حاصل شود.

آن‌چه ما امروز در دست داریم، صرفا بررسی تجربی یک پدیده‌ است که به ذات و ماهیت تجربه محور بودن آن کاملا دقیق و علمی نیست. اساسا البته زمانی دقیق‌تر می‌شود که تعداد متعددی از این تجربه‌ها در کنار هم جمع شوند.

یاور مشیرفر

محتوا جان است، من جاندار. در این وبلاگ از استراتژی و فلسفه محتوا با شما صحبت می‌کنم.

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام
    ممنون از مطلب خوبتون
    مشکل وقتیه که بخواهیم عاقلانه و با هدف مشخص این محتوا رو تولید کنیم. طبق تقسیم بندی شما که درست هم هست سطح یک و دو (پایه) که به صورت روتین و طبق استراتژی تولید میشه، اما نوک هرم چی؟
    چقدر میشه براشون برنامه ریزی کرد؟
    اون پست وبلاگ که ارجاع دادید چقدر فکر شده و با هدف وایرال شدن منتشر شده بود؟
    وقتی می‌خوایم بریم به سمت مارکتینگ و از وایرال کردن محتوا به اهداف مارکتینگی برسیم، به نظر شما چه کار باید کرد؟
    ممنون میشم درباره این قسمت هم نظرتون رو بدونم.

    1. سلام و روز بخیر جناب مستوفی

      اساسا ما برای محتوای ویرال «برنامه‌ریزی» نمی‌کنیم.
      در بیشتر موارد (هم در تجربۀ من و هم در تجربۀ مارک شائفر) این مسئله «تصادفی» صورت گرفته‌است.
      ضمن این‌که حتما در نظر بگیرید که محتوای وایرال وبلاگی یکی از سخت‌ترین، زمان‌برترین و مشکل‌آفرین‌ ترین انواع محتواست.

      مشخصات خاص این محتوا در «طولانی بودن» و «متفاوت‌بودن» آن ذکر شده‌است.

      با مهر
      یاور

      1. ممنونم دوست عزیز
        دقیقا سوال من مربوط به «تولید» محتوای وایرال بود.
        می‌دونم که اینجور محتوا، اتفاقی و تصادفی به وجود میاد، وای برای بهره‌برداری تبلیغاتی و مارکتینگی، یکی از روشهای مناسب، تولید محتوایی با قابلیت وایرال شدنه.
        طبعا خیلی پارامترهای زیادی هست که باعث میشه یک محتوای تولیدی، فراگیر بشه، زمان و مکان و منتشر کننده و شبکه اطراف و برند و روابط و اتفاقات پیرامونی و …. در حد ابر و باد و مه و خورشید و فلک!
        من کنجکاوم بدونم آیا تجربه خاصی وجود داره که محتوایی رو به قصد وایرال شدن ساخته باشند و به نتیجه رسیده باشند؟
        ساده‌تر بگم، آیا میشه وایرال رو به کمپین تبدیل کرد؟ چطور؟
        ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا