تولید محتوامحتوامدیریت محتوا

انواع محتوا: محتوای نوشتاری و محتوای نوشتاری دیجیتال

محتوای نوشتاری تقریبا نخستین و قدیمی‌ترین نوع از محتواست که ما می‌شناسیم.

از نقاشی‌های دیوارهای غارهای انسان‌های ابتدایی تا خط تصویری، هیروگلیف و پیام‌هایی که روی گِل، پوست‌آهو و سنگ برای دیگر انسان‌ها ارسال شده‌است.

محتوای نوشتاری امروزه یکی از مهم‌ترین و در واقع نخستین انواع محتوا است که برای حضور در مسیر محتوا نیازمند یادگیری آن هستیم.

محتوای نوشتاری دیجیتال تا حد زیادی شکل ماشینی‌شدۀ نوشتار کاغذی ماست.

این نوع محتوا تقریبا در همه‌جای وب حضور دارد: از ساده‌ترین متن‌ها و پیام‌هایی که در اپ‌های خود مشاهده می‌کنید تا مقالات تخصصی در اینترنت همگی از این نوع محتوا بهره‌ می‌برند.

 

اصول حاکم بر محتوای متنی-نوشتاری

 

محتوای متنی و به طور کلی محتوایی که در بازاریابی محتوایی مدنظر است، برای «هدفی خاص» تولید می‌شود.

در بازاریابی محتوایی رویکرد اصلی «ارتباط انسانی» و به صورت تخصصی Human to Human Marketing یا بازاریابی «انسان به انسان» است.

متن قرار است آن‌چه من در درونم فکر می‌کنم را در قالب کلمات به خواننده منتقل کند، سؤال، مشکل، مسئله، یا خواسته‌ای از وی را مرتفع کند و در نهایت «احساس خوب دانستن» به مخاطب بدهد.

متن اما قرار نیست صرفا بازی با کلمه و دقیق‌تر «سالاد کلمه» باشد.

چرایی این امر بسیار ساده است.

 

در دنیای دیجیتال حاکم و داوری به نام «گوگل» و الگوریتم‌های پیچیدۀ یادگیری ماشین حضور دارند. در صورتی که نوشتار شما نتواند نیاز و پرسش مخاطب را پاسخ دهد، این حاکم بی‌رحم بلافاصله مطلب و نوشتۀ شما را دور از دسترس خوانندگان قرار می‌دهد.

اتلاف وقت و زمان و انرژی کاربران و البته حجم دیتای اینترنت آن‌ها برای تحویل محتوای بی‌ارزش از نظر گوگل گناهی نابخشودنی است.

این زمین رقابت برابر باعث می‌شود همۀ تولیدکنندگان محتوا روی اشخاصی که می‌توانند محتوای متنی دقیق تولید کنند سرمایه‌گذاری کنند.

هر چقدر این رقابت جدی‌تر و برای دریافت سهم بیشتری از بازار باشد، ارزش محتوای متنی بالاتر می‌رود.

 

 

محتوای متنی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

الف) دقیق و درست و با اصول نگارشی صحیح نوشته‌ شده‌باشد. 

در هر زبانی که قرار است محتوای متنی تولید شود، باید اصول حاکم بر نگارش، درست‌نویسی، قواعد زبانی و دستوری به دقت رعایت شود. تولید‌کنندۀ محتوا همواره باید بر زمان جمله، ساختار و دستور زبان جمله‌ای که می‌خواهد بنویسد و هم‌چنین آخرین تغییرات نگارشی حاکم بر آن زبان اشراف کامل داشته‌باشد.

معمولا برای درست نویسی منابع مختلفی ذکر می‌شود. از جمله بهترین منابع یادگیری آنلاین سایت «ویراستاران» می‌باشد.

اما هم‌چنان توصیۀ من مراجعۀ دائمی به سایت «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» برای اطلاع از آخرین واژه‌ها، تغییرات و ساختارهای ادبی و دستوری است.

 

ب) مسئله را به زبان مخاطب بیان کند.

پس از ساختن «پرسونای مخاطب» (که در سری استراتژی محتوا به صورت مفصل آن را آموزش خواهیم داد) نوشتن به ذائقه و سلیقۀ مخاطب از اصولی است که محتوای متنی را ارزش‌مند می‌سازد.

در نگارش متون باید دقت داشت که ممکن است مسئله‌ای بر اثر تکرار و روزمرگی برای ما عادی شده‌باشد و اگر بخواهیم آن را برای کسی توضیح دهیم، شخص مقابل اصلا متوجه منظور ما نشود.

از آن‌جایی که به صورت ذاتی زبان‌ فارسی، همانند زبان‌های خانوادۀ High-Context از ساختارهای مبهم، ایهامی، رازآلود و تا حدی نامشخص بهره می‌برد، این مسئله ممکن است چندبرابر شود.

بنابراین حتما پس از نوشتن محتوای متنی باید دقت کنید که متن بتواند شفاف، صریح، روشن، دقیق و مشخص باشد.

بهترین راه برای این کار خواندن متن برای شخص دیگر و درخواست از او برای بازخورد است. به خصوص سعی کنید متن را برای یک فرد کاملا غیرمتخصص بخوانید.

 

پ) مسئله را به خوبی بیان کند.

احتمالا برای شما هم پیش آمده‌باشد که در محیط‌های آموزشی اساتید و معلمانی داشته‌اید که اتفاقا در رشتۀ تخصصی خودشان بسیار هم باسواد و دانا بوده‌اند، اما پس از چند ساعت آموزش، تقریبا هیچ چیزی از آموزش و درس آن‌ها نفهمیده‌اید.

این اساتید موارد تخصصی را به خوبی بلدند، به آن مسلط هستند، اما در «بیان» مشکل دارند.

محتوای متنی هم گاها به این معضل دچار می‌شود. گاهی شما به خوبی می‌دانید چه می‌خواهید بنویسید. تمامی واژه‌ها، ساختارها و موارد دستوری را هم به خوبی رعایت کرده‌اید؛ مسئله را به زبان مخاطب هم بیان کرده‌اید، اما متن‌تان هم‌چنان فاقد عنصر «ارتباط» است. یعنی اگر شخصی متن شما را بخواند در پایان آن‌چه مدنظر شما بود را به هیچ عنوان نخواهد فهمید.

راهکار اما بسیار ساده‌است: زیاد خواندن و بسیار نوشتن.

زیاد خواندن یک فضیلت مهم برای تولیدکنندۀ محتوای متنی است. زیاد خواندن مانند این است که با انسان‌های بسیاری از زمان‌های مختلف گفتگوی آموزشی کرده‌باشیم. زیاد خواندن باعث می‌شود انواع مختلف و نگاه‌های گوناگون به یک مسئله را بیاموزیم.

بسیار نوشتن یک خاصیت مهم دیگر به فضیلت پیشین اضافه می‌کند: قلم در دستان تولیدکنندۀ محتوا راحت‌تر می‌چرخد. منظور را ساده‌تر بیان می‌کند و در نهایت با آرامش بیشتری منظور خودش را به مخاطب انتقال می‌دهد.

این اصل بسیار ساده گاها سال‌ها به تمرین و نوشتن هزاران هزار کلمه نیاز دارد تا در شخصی متبلور شود.

در میان منابع آنلاین نویسندگی، با قاطعیت می‌توانم وب‌سایت‌هایی نظیر «شاهین کلانتری، مدرسۀ نویسندگی و رایتینا» را به شما معرفی کنم.

در این سه منبع آنلاین آموزشی همیشه می‌توانید مطالب دست‌اول و مفید برای یادگیری بیابید.

 

محتوای متنی قلب تولید محتواست. 

 

یاور مشیرفر

محتوا جان است، من جاندار. در این وبلاگ از استراتژی و فلسفه محتوا با شما صحبت می‌کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا