تولید محتوامحتوامدیریت محتوا

انواع محتوا: محتوای تصویری، تصویر دیجیتال و عکس

«یک عکس گویاتر از هزاران کلمه است.»

این نقل‌قول را بارها و بارها شنیده‌ایم. یک تصویر، یک عکس، یک اینفوگرافیک و یک تصویر‌نوشت می‌تواند هزاران مفهوم را به صورت یک‌جا منتقل کند. به خصوص که ما در عصر «پریشان‌فکری» و «Distraction» زندگی می‌کنیم.

به خصوص که در عصر ما توانایی تمرکز و جمع کردن حواس به سه‌ ثانیه محدود می‌شود. پیام باید در زمانی کمتر از سه ثانیه به مخاطب منتقل شود. در این میان ارزش تصویری که بتواند برای انتقال پیام «تنظیم» و Modify شود بسیار زیاد است.

به دلیل اهمیت محتوای تصویری، این نوشته را به بررسی انواع و مفاهیم پایۀ محتوای تصویری اختصاص می‌دهیم.

محتوای تصویری در شبکۀ اینترنت امروزه بیشتر در دو دستۀ اصلی «تصویر» و «ترسیم» جای می‌گیرد. تصویرها حاصل و برآیند هنر عکاسی اند و ترسیم‌ها برآیند «نقاشی دیجیتال» با ابزارهایی که برای این‌کار طراحی شده‌اند.

به صورت اولیه برای کار روی تصویر و ترسیم نیاز به دانستن مفاهیم و کار با نرم‌افزارهای مخصوص آن و به صورت عمده نرم‌افزارهای خانوادۀ Adobe داریم. معرفی و تأکید بر استفاده از نرم‌افزارهای این خانواده صرفا به دلیل فراوانی منابع آموزشی و آسان‌تر بودن استفاده از آن‌‌هاست.

برای پردازش و ویرایش تصویری که از عکاسی به دست می‌آید، نرم‌افزار Adobe Light room مناسب تنظیم نور و ویرایش سادۀ تصویر به کار می‌رود. کار با آن ساده است و منوهای محدودتری نسبت به Adobe Photoshop دارد.

در صورتی که پردازش حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر مدنظر شما باشد، باید به سراغ Adobe Photoshop بروید. این نرم‌افزار تقریبا کامل‌ترین ابزارها، پلاگین‌ها و ویژگی‌ها را برای پردازش و تنظیم تصویر تا ایجاد و ساخت انیمیشن‌های Gif، تولید اینفوگرافیک و تصویرنوشت را در خود دارد. طبیعتا کار با این نرم‌افزار بیشتر از هر پارامتر دیگری به تجربه و انجام پروژه‌‌های متعدد با آن بستگی دارد.

برای انجام ترسیم (illustration) نرم‌افزار Adobe illustrator ابزارهای دقیق‌تری در اختیارتان می‌گذارد. هر چند حرفه‌ای ها می‌توانند از یک نرم‌افزار نظیر   Photoshop برای هر دو منظور استفاده کنند.

معمولا برای استخدام در حوزۀ تولید محتوای تصویری اصل بر توانایی و مهارت در استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ است و توانایی استفادۀ از سایر نرم‌افزارهای مشابه آن می‌تواند مزیت محسوب شود. هم‌چنان که دانستن اصول عکاسی و نورپردازی می‌تواند به تولیدکنندۀ محتوای تصویری دید بهتری از کار در این حوزه بدهد.

ابزارها و نرم‌افزارهای دیگری هم در این حوزه ممکن است به درد شما بخورند. از جمله Corel Draw، Freehand یا Maya. و البته مجموعۀ نرم‌افزاری Corel علاوه بر ابزارهای قدرتمند «ترسیم» برای ویرایش و پردازش تصویر هم ابزارهای خاصی دارد که در ترسیم دیجیتال شما را یاری کند.

فرمت‌های پیچیده‌تری از تصویر هم وجود دارند. به خصوص برای پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام که کاملا به تصویر وابسته هستند، استفاده از تصویرنوشت‌ها توصیه می‌شود. منظور از تصویرنوشت، تصاویری هستند که روی آن‌ها پیام‌هایی نوشته شده‌است. ساختن این نوع از محتوا هم می‌تواند توسط نرم‌افزارهای کوچک موبایلی انجام گیرد و هم توسط فتوشاپ. این مورد کاملا سلیقه‌ای است.

در صورتی که امکان نصب و استفاده از نرم‌افزار را ندارید، ابزارهای دیجیتالی نظیر Canva وجود دارند که می‌توانید به سادگی به ساختن و پردازش تصویر دست بزنید. در واقع تمام تصاویری که در این سایت می‌بینید، توسط Canva  تولید شده‌اند.

اگر وقت و زمان و هم‌چنین تخصص عکاسی ندارید، سایت‌هایی نظیر Pexels یا Picjumbo  می‌توانند منابع خوبی برای انواع عکس‌های خام باشند. البته فراموش نکنید که تصاویر را با توجه به نیاز خودتان ویرایش و پردازش کنید.

اینفوگرافیک نوع دیگری از محتوای تصویری است که گران‌ترین نوع آن هم محسوب می‌شود. اینفوگرافیک برآیند تلفیق تصویر با اطلاعات مفید است: نظیر اینفوگراف رشد جمعیت ایران در سه دهۀ گذشته که بدون نیاز به خوانده‌شدن صدها صفحه آمار، به سادگی می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را برای شما نمایش دهد.

شش سایت زیر بهترین سایت‌های آنلاینی هستند که می‌توانید برای دیدن و ساختن اینفوگرافیک‌ها از آن‌ها بهره ببرید:

۱- Canva

۲- Infogram

۳- Visualy

۴- Venngage

۵- Piktochart

۶- Visme

دقت داشته‌باشید که برای تهیۀ اینفوگرافیک، حداقلی‌ترین کار استفاده از آمار و ارقام و داده‌ها و در کل اطلاعات صحیح و درست است و بدون داشتن اطلاعات دقیق ساختن اینفوگرافیک تقریبا غیر ممکن است.

امیدوارم که از این نوشته بتوانید بهره‌مند شوید. در نهایت همواره به یاد بسپارید که کار در حوزۀ تولید محتوا بیش از تخصص نیازمند صبر، مداومت و علاقه است.

 

 

 

یاور مشیرفر

محتوا جان است، من جاندار. در این وبلاگ از استراتژی و فلسفه محتوا با شما صحبت می‌کنم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا